Rabu, 20 Januari 2010

Unit Amal Malaysia antara Cabaran dan Keikhlasan

Oleh jebatpembela

 10 November 2007 satu detik yang terlipat dalam sejarah Malaysia khususnya dan dunia am nya. Satu kejutan bukan sahaja kepada rejim thogut Barisan Nasional tetapi kejutan kepada pejuang-pejuang demokrasi itu sendiri. Siapa yang dapat menjangka wujudnya kesedaran politik yang semakin mekar dan keberanian menyatakan kebenaran di kalangan rakyat Malaysia terutama golongan muda. Tetapi yang lebih menariknya terserlah satu identiti yang telah lama wujud tetapi tidak begitu menonjol di peringkat kebangsaan iaitu Unit Amal Malaysia.

Setelah lebih 16 tahun berkhidmat baru sekarang menjadi buah mulut di kalangan rakyat Malaysia. Semua ini gara-gara kejayaan Himpunan 100000 Rakyat pada Sabtu yang bersejarah itu.

Di lancarkan pada tahun 1991 di Pantai Tok Jembal Kuala Terengganu dan sehingga kini terus gagah menabur khidmat kepada Parti Pas dan masyarakat. Apa sahaja bencana dalam negara seperti Tsunami di Kedah dan banjir besar di Johor , Unit Amal lah antara kumpulan yang sampai terlebih dahulu. Mereka juga pernah menghantar relawan ke Acheh Indonesia dalam misi kemanusiaan. Semua ini di buat tanpa ada sedikit pun laporan dalam dada -dada akhbar arus perdana. Tidak mustahil rakyat Malaysia hanya segelintir yang mengenali Unit ini.

Apa yang hendak di paparkan kali ini mengenai Unit ini yang bukan sahaja mengenai kehebatan dan istiqomahnya tetapi mengenai cabaran yang harus di hadapi sebagai ahli dan pejuang demokrasi Unit Amal Malaysia. Tidak ramai yang sanggup untuk bersama Unit ini. Lihat sahaja pada Unit ini , yang mana kita ambil Unit Amal Wilayah sebagai contoh, mereka tidak ada ahli yang ramai. Setiap kali ada program sama ada di Markas Tarbiyah Tmn Melewar atau program bersama masyarakat hanya beberapa muka yang sama sahaja.

Golongan ini lah yang menggerakkan setiap program negeri, pemuda dan kawasan sebenarnya. Mereka terus tabah walaupun sebenarnya mereka juga menghadapi tekanan dalam memenuhi tuntutan kehidupan. Berapa banyak masa yang mereka ada bersama keluarga? Saban minggu mereka berprogram. Setiap program mereka akan terpacak sampai tamat. Jika ada masa pun mereka tidak mampu nak membawa keluarga makan angin walaupun hendak pulang ke kampung. Ahli yang masih bujang pula masih terkial-kial mencari belanja sekiranya bertemu jodoh. Terbayang keletihan di raut wajah mereka. Kita lihat sahaja pada jamuan Aidilfitri yang lalu.

Siangnya bertugas mengawal lalulintas malamnya bertugas program ceramah sehingga ada yang tertidur di atas kerusi sementara menunggu ceramah tamat. Kebanyakan mereka adalah golongan kelas rendah yang tidak punyai pendapatan tetap dan ada juga yang berniaga kecilan. Mereka ini golongan yang di tarbiyah terus secara praktikal. Antara harta dan jemaah mereka lebih utamakan jemaah. Ketika mana ada golongan yang menjadikan jemaah sebagai tapak untuk mencari keuntungan, golongan yang merapati pimpinan semata-mata untuk kontrak dan sebagainya, mereka sedikitpun tidak memperdulikannya.

Teringat kisah pengarahnya yang berkampung PRK Pengkalan Pasir hampir 2 minggu sedangkan isteri di rumah tunggu masa untuk melahirkan cahaya mata. Juga anak buahnya yang menunggang motosikal ke PRK Kuala Berang dan meninggal kan perniagaan selama hampir 2 minggu untuk PRK Pengkalan Pasir ketika mana tidak ramai pemuda dan pimpinan pemuda sanggup untuk turun bersama-sama. Semua hanya pahala bagi mereka. Mereka hanya ada Allah dan Rasul. Semangat mereka harus di contohi . Keihklasan mereka wajar di turuti.

Bukan untuk memuji Unit Amal Wilayah, dan percaya Unit Amal negeri lain pun sama hebatnya. Tetapi inilah contoh yang terdekat untuk kita sama -sama renungkan. Ketika pujian melambung di berikan, mereka tersenyum menantikan cabaran yang akan mendatang. Kepada Pemuda, ini masanya untuk Unit ini turun mendampingi masyarakat, jika ada ceramah dan sebagai nya Pemuda harus turun sendiri menjaga lalulintas dan keselamatan.Pemuda jangan terlalu banyak alasan. Unit ini harus kembali pada skop asal mereka. Jangan terus menekan mereka untuk melaksanakan program parti sedangkan Pemuda sendiri seringkali ‘meloloskan diri’. Jika ada bertembung program masyarakat dan parti maka lepaskan mereka kerana sebenarnya tugas mereka bersama masyarakat.

Kepada ahli- ahli Pas, minta hormati mereka jika mereka menjalankan tugas. Kerana yang berhadapan maki hamun orang ramai adalah mereka.
Ketika kita lena di ulit mimpi, mereka masih berada di tapak ceramah membersih dan mengemas. Ketika kita sibuk bermain dengan anak-anak, mereka hanya mampu ‘memejamkan mata’ demi cinta tegaknya Islam di muka bumi ini. Kepada pimpinan, mereka tidak meminta di hormati, tetapi jaga lah perasaan mereka. Bila di amanah tugas ketika program, pimpinan harus akur arahan mereka walaupun kedudukan mereka jauh lebih rendah. Jangan berlaku lagi seperti Himpunan Rakyat yang lepas , ada antara pimpinan sendiri yang tidak mendengar arahan malah mengherdik anggota Amal.Pimpinan harus menilai mereka, ketika kita mempunyai kehidupan yang lebih stabil , mereka terus mempertaruhkan masa depan anak-anak mereka , mengorbankan segalanya demi Allah dan Rasulnya.

Akhir kata, alhamdulillah, terima kasih pada Unit Amal Malaysia atas kejayaan melicinkan program Himpunan Rakyat. Moga lepas ini terbuka pintu hati ibu bapa untuk mengizinkan anak-anak bersama Unit ini. Untuk anak perempuan sudah di tubuhkan Srikandi iaitu Unit Amal Muslimat. Bagi mereka yang berkemampuan hulurkan lah sumbangan kewangan agar segala program yang di atur dapat di jayakan. Kepada Unit Amal, hati-hati kerana musuh Islam akan cuba menjatuhkan dan merosakkan imej Unit ini. Mungkin mereka akan cuba kaitkan Unit ini dengan militan setelah mereka gagal dengan Al Maunah, JI, KMM dan sebagainya.

Moga Allah berkati kamu semua, moga Alllah balas usaha kamu dengan syurgaNya, moga Allah balas keperihan hidup kamu dengan kebahagian di akhirat kelak. Kamu adalah pejuang Islam sebenarnya. Moga terus ikhlas , istiqomah dan beramal kerana Allah SWT. Allahuakhbar! Alllahuakhbar! Allahuakhbar!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites